Nowoczesna Telekomunikacja

Konfiguracja centrali VoIP Asterisk

Instrukcja dotyczy utworzenia dwóch kont sip dla dwóch urządzeń , konfiguracje komunikatora x-lite na komputerze klienckim z Windows , oraz  na smartfonie podłączonym po wifi do tej samej sieci z komunikatorem zoiper. Wykonanie testowego połączenia między nimi.

Konto SIP w centrali SteelConnect

Założenia:  

Wszystkie urządzenia znajduję się w tej samej sieci

Sieć: 192.168.0.0/24

Adres centrali: 192.168.0.51

Środowisko pracy:

**

OS: FreePBX

Centrala: SteelConnect

**

Instrukcja step by step

01 Logowanie do centrali

Logujemy się na konto admina za pomocą przeglądarki pod adresem: http://192.168.0.51/admin/config.php#

defaultowy login/password to admin/admin.

02 Konta SIP w centrali

-Przechodzimy do zakładki (górne  menu) Application -> Extensions (adres url http://192.168.0.51/admin/config.php?display=extensions)

-W polu Device wybieramy „Generic CHAN SIP Device” i potwierdzamy przyciskiem Submit.

-W polu „User Extension” wpisujemy numer usera w tym przykładzie „110” a w polu Display Name – nazwe konta do wyświetlania w panelu admina jak i w telefonie jako CID(name).

-W polu secret wpisujemy hasło (musi się składać z minimum dwóch dużych i małych liter i dwóch cyfr) – dla tego przykładu niech będzie „PAssword11”

-I klikamy na samym dole przycisk submit.

 

-Analogicznie dodajemy drugie konto, dla danego przykładu niech będzie:

„User Extension”  - 120
„Display Name” – Drugi
„Secret” – “Password22”

-Po użyciu przycisku submit wciskamy czerwony przycisk na samej górze „Apply Config ” aby przeładować zmiany w centrali.

03 Komunikator X-Lite

- Przechodzimy na komputer z Windows i uruchamiamy program X-lite. Na programie klikamy prawy przycisk myszy i wybieramy „SIP Account Settings”, w następnym oknie wciskamy przycisk „Add…” 

-W polach wpisujemy dane do pierwszego konta:

Display Name – Pierwszy  (nie ma znaczenia)
User name – 110 (nazwa usera konta z centrali)
Password –  Password22 (hasło tego konta z centrali)
Authorization user name  - 110  (nazwa usera )
Domain – 192.168.0.51 (adres ip centali)

-I klikamy zastosuj a potem ok oraz close. I powinnyśmy mieć informacje na komunikatorze – Rady , tak jak na załączonym obrazku poniżej.

04 Smartphone - ZOIPER

- Teraz nadszedł czas na konfiguracje smartfona.

Ściągamy i instalujemy program „ZOIPER” z gogle play.

W programie ZOIPER wciskamy przycisk Config w prawym górnym rogu, następnie wybieramy Accounts -> Add account , na pytanie czy posiadamy  konto wciskamy „YES” a następnie „Manual configuration” , wybieramy „SIP”.

W polach wpisujemy dane drugiego konta:

Account name: 120
Host: 192.168.0.51
Username: 120
Password: PAssword22
Authentication user: 120

Następnie klikamy przycisk “Save” , na ekranie telefonu powinniśmy mieć nazwę usera , w naszym przypadku 120 oraz zielony ptaszek po lewej stronie co oznacza że ZOIPER podłączył się i zalogował prawidłowo do centrali. 

Wykonujemy testowe połączenia z komunikatora na telefon – numer 120 , oraz z  telefonu na komunikator nr. 110.

Telefony możemy obejrzeć w historii połączeń na centrali po zalogowaniu się na konto admina w zakładce Reports -> CDR Reports  , wciskamy serach.

Adres url: http://192.168.0.51/admin/config.php?display=cdr